Bli medlem

Välj månads- eller årsmedlemskap och få direkt tillgång till alla klasser och funktioner. Du kan ändra eller avsluta ditt medlemskap när du vill.

Detta ingår

  • Introduktionskurs
  • 2 nya klasser/vecka
  • 350+ klasser (5-60min)
  • Månadens korta - för dig med lite tid
  • Välj klass efter problemområde
  • Spara dina favoriter
  • Använd friskvårdsbidrag
  • 10% rabatt i webbshoppen

Logga in

Glömt lösenordet?
Har du inget konto? Bli medlem

Glömt lösenord

Om du glömt bort ditt lösenord, ange din e-postadress nedan och klicka på "Återställ lösenord" så kommer en återställningslänk att skickas till dig.

Har du inget konto? Bli medlem

Du har inga produkter i varukorgen.

Gå till kassan
Påminnelser

Påminnelser

Påminnelser skickas 1 timme före eventets starttid till den e-post du har registrerat för ditt konto.

Ställ en fråga

Ställ en fråga till nästa Q&A

Svaren kommer att besvaras under live-eventet. Du får också ett svar tillbaka till den e-post som är registrerat för ditt konto.

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Frågor och svar

Frågor & Svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.

Tips: Om du inte hittar svaret på din fråga maila oss på info@posturalyoga.se. 

Medlemskapsfrågor

Du kan yoga när du vill och utöver våra liveklasser kan du välj mellan hundratals olika klasser och spara dina favoriter i videoarkivet.

Det finns ingen bindningstid på våra abonnemang, så du kan när som helst säga upp ditt medlemskap. Vi skickar även ut en påminnelse via mejl några dagar innan din första månad löper ut (se bara till att klicka i att du vill ha mejl från oss)

Medlemskapet fortsätter automatiskt tills du väljer att säga upp det. Månadskostnaden dras automatiskt samma datum varje månad.

Vi har varken bindningstider eller uppsägningstider och du kan enkelt säga upp ditt medlemskap när du vill.

Du kan när som helst säga upp ditt abonnemang. Posturalyoga.se bygger på abonnemang som automatiskt löper på tills du väljer att säga upp det. Det finns inga bindningstider utan du betalar/månad. Du säger själv upp ditt abonnemang såhär:

  • Logga in
  • Klicka på ”Mitt konto”
  • Klicka på ”Abonnemang”
  • Klicka på ”Avsluta abonnemang”

Säger du upp ditt abonnemang görs inga fler dragningar. Du har självklart möjlighet att yoga hela betalningsmånaden ut. Du kan du lätt återaktivera ditt abonnemang genom mitt konto, abonnemang, återaktivera abonnemang. Alla dina sparade favoritklasser kommer att finns kvar.

100 % pengarna tillbaka garantin

Om du säger upp ditt abonnemang inom dina 14 första dagar (som ny kund) har du rätt att få pengarna tillbaka.

Maila oss att du vill ha pengarna tillbaka för din första månad.

Ja, som student yogar du för endast 99 kr/månad (ord.pris: 149 kr/månad).

Skapa ditt abonnemang och skicka in giltigt Mecenatkort till info@posturalyoga.se.

Du som har sjukintyg yogar för endast 99 kr/månad (ord.pris 149 kr/månad).

Skapa ditt abonnemang och skicka in giltigt sjukintyg till info@posturalyoga.se.

Du som är 65+ yogar för endast 99 kr/månad (ord.pris 149 kr/månad).

Skapa ditt abonnemang och skicka in giltig legitimation till info@posturalyoga.se.

Du använder ditt friskvårdsbidrag på följande sätt:

Starta direkt och skriv ut ditt kvitto:

Teckna årsabonnemang för 1499 kr eller månadsabonnemang 149 kr/månad (99 kr/månad för studenter, personer med sjukintyg och alla över 65 år) och skriv sedan ut dina kvitton genom att logga in, klicka på ”Mitt Konto”, ”kvitton” och skriv ut önskade kvitton och ge till din arbetsgivare.

OBS: Innan du gör detta måste du försäkra dig om att just din arbetsgivare godkänner användande av friskvårdsbidrag för onlinetjänster.

ePassi:

Gå in på ePassi-appen eller logga in på epassis hemsida sök Rebecca Reis eller Postural Yoga Online. Välj 3, 6 eller 12 månaders medlemskap på Postural Yoga Online eller valfritt belopp du vill utnyttja. Väljer du valfritt belopp räknar vi ut hur många dagar detta motsvarar. Maila oss på info@posturalyoga.se om du vill ha hjälp eller efter du har slutfört ditt köp så hjälper vi dig vidare.

Har du befintligt abonnemang?

Vi kan enkelt addera månader till ditt befintliga abonnemang utan att du behöver avsluta det. Maila oss på info@posturalyoga.se om du vill nyttja dina friskvårdspengar hos oss.

Viktigt: Det är din arbetsgivaren som har beslutanderätt om ditt friskvårdsbidrag gäller för onlinetjänster eller inte.

Frågor om övningar och klasser

Förklaring:

Om du får mer ont innebär det, i de flesta fall, att du kompenserar (använder fel muskler) vilket ökar värk och stelhet.

Detta är helt normalt i början, speciellt om du har mycket obalanser. Oftast hittar kroppen rätt bara du ger den tid och rätt förutsättning. Ett misstag, som nästan alla gör dock, är att man tar i för hårt och gör övningarna för snabbt.

Lösning:

Gör klassen ytterligare 2 gånger och fokusera på att:

  • Göra övningarna lugnt och avslappnat, i takt med andetaget.
  • Endast ta i 10% utav vad du gjorde när du fick ont – så kroppen får chans att hitta rätt.

Försök göra övningarna på ett sätt så du inte får mer ont. Får du ändå ont? – hoppa över övningen/klassen.

Tips:
Har du mycket obalanser, värk eller snedställningar så rekommenderar jag grundkursen.
Testa gärna klassen/övningen igen om några veckor för att se om du fortfarande får ont.

Vi har alla olika utgångslägen och målsättningar med vår träning,
därför finns det olika sätt att starta på.

  1. Introduktionskurs
    • En bra start för dig som är helt ny med Postural Yoga.
    • Under 4 klasser får du lära dig grunderna i Postural Yoga.
    • Du får dessutom chans att lära känna din kropp och dina obalanser.
  2. Grundkursen
    • Starta här om du har skador, värk eller andra obalanser.
    • Grundkursen består av 6 klasser som skonsamt återställer kroppens naturliga balans.
    • Att göra en och samma klass en längre tid är nyckeln till bestående förändringar på sikt.
  3. Videoarkivet
    • För dig med små obalanser eller om du vill stärka din hållning och förebygga slitage
    • Sortera klasser efter nivå, problemområde eller hur mycket tid du har (5-50 min).
    • Spara dina favoriter och gör din träning mer individanpassad.
  4. Yoga Live
    • Det händer något magiskt när många människor deltar samtidigt. Var med och känn effekten!
    • 2 nya klasser/vecka – delta på utsatt tid eller när du vill i videoarkivet.
    • Variera din träning
    • Här får du vara i nuet samtidigt som du stärker och minskar värk och stress.

Tycker du att det är svårt att hitta rätt i positionerna, andas och samtidigt följa med i vad som händer på skärmen? Då kommer du att älska mina instruktionsvideos som finns i videoarkivet!

Här kan du i lugn och ro testa på och lära dig de olika övningarna, så att det sedan går lättare att yoga live.
Inför varje klass får du dessutom tips om vilka instruktionsvideos som är bra att kika på inför passet.

Var snäll mot dig själv. Från början är det svårt att följa med.
Men ge inte upp, det blir enklare för varje gång.

Dessutom är det bra att det är mycket att tänka på, du är mer i nuet och tiden går fort. ;)

Ja, soft-klasserna är specifikt anpassade för att så många som möjligt ska kunna vara med. Passen sker i lugnt tempo. Du kan följa Soft-klasserna live på tisdagar kl 19.00. Eller så kan du göra klasserna vilken tid som helst, när det passar dig, i videoarkivet. I videoarkivet kan du spara dina favoritpass så du kan se dem om och om igen.

Är du student, 65+ eller har sjukintyg då yogar du för endast 99 kr/månad (ord pris 149 kr/månad)

Generellt, under den första trimastern (upp till vecka 14), kan de flesta göra Postural Yoga utan problem. Nu (och även innan graviditet) är det perfekt att balansera och stärka kroppen inför resten av graviditeten men också så att du kan återhämta dig bättre efter förlossningen.
Alla övningar i Static Back är extra bra i början av graviditeten och så länge det känns bra att ligga på rygg (ex Static Back – Abdominal ContractionsStatic Back – Arm Presses High 3p och vanliga kuddtryck i samma position).

Under de första 2 trimestrarna (fram till v.28) är faktiskt det allra viktigaste att du lyssnar på din kropp och att du inte gör något som skapar obehag eller smärta. Vissa rörelser, ex ligga på mage eller på rygg, kommer att bli svårare under 2a trimestern (efter vecka 14) och då kan du antingen behöva modifiera vissa övningar eller göra andra övningar som du vet att just du gillar och mår bra av. Du kan alltid filtrera bort ryggliggande och magliggande i videoarkivet.

Under 3e trimastern är det väldigt individuellt vilka övningar som funkar för just dig. Generellt under 3e trimestern vill du inte jobba lika mycket med stabilisering av bäckenet (ex. kuddtryck, Pelvic Rolls – At Wall  etc) eftersom ditt bäcken nu ska mjukas/luckras upp och inte stabiliseras.
Under denna trimaster blir det mer fokus på lättare aktivering (ex. trycka extra löst på blocket), släppa kompensationer/stelheter (ex Runner’s Stretch – At WallChair Quad Stretch – Wall, bröststretch mm) och att göra övningar som just du mår bra av ofta (många brukar gilla Airbench). Generellt blir det mer sittande, knästående eller stående övningar. Jag kan även rekommendera dig att du inte gå för långt ut i ytterlägena med höfterna (ex. frog pose, Kneeling Groin Stretch etc) eftersom du nu är hypyermobil (överrörlig).

Dessa är endast generella guidelinjer. Om du är minsta osäker över en övning ska du prata med din läkare/barnmorska vad de rekommenderar just dig.

Tekniska frågor

Har du iPhone så kan du använda Screen mirror via chromecast men det finns ingen symbol för casting i själva spelaren.

Android-användare har något mer flexibilitet än iOS-användare när det kommer till att casta innehåll från sin enhet till en TV-skärm. Om du har Chromecast ser du en liten knapp som ser ut som en tv-skärm någonstans på spelaren skärm eller meny, det ser olika ut beroende på vilken enhet/webläsare man använder. Tryck på ikonen för att se en lista över Chromecast-enheter i ditt nätverk.

Övriga frågor

Du kommer kunna uppleva en rad olika effekter av att träna Postural Yoga, så som:

  • Bättre hållning
  • Lätthetskänsla
  • Minskad smärta
  • Sover bättre
  • Vaknar mindre stel
  • Andas lättare/friare
  • Lugnare
  • Känner dig stabilare
  • Bättre rörlighet
  • Ökad stabilitet
  • Mer energi
  • Rör dig lättare/bättre

Vilka effekter just du upplever av Postural Yoga beror dock på vilka obalanser som du har i din kropp. Till en början kan effekten upplevas som kortvarig, men allt eftersom kommer effekten stanna kvar längre – för att till slut bli ditt nya normaltillstånd.

Nej det måste du inte. Du kan direkt komma igång med saker som du redan har hemma. Så som böcker, lådor, skärp och kuddar. Vill du kan du köpa till något av våra startkit i vår webbutik. Här hittar du mina egna mattor, block och bälten som jag rekommenderar för Postural Yoga.

Du kommer att behöva:

  • En yogamatta (något mjukt att ligga på)
  • Ett yogablock (eller en kudde)
  • Två yogablock (två lika höga föremål, tex böcker)
  • Ett yoga strap (vanligt skärp – ej elastiskt)
  • En vägg att göra övningar mot
  • En Pall/stol
  • Ett par strumpor

För varje klass kommer det att stå vad du behvöer för att vara med på varje klass.

Matta
1-2 block
Bälte
Vägg
Stol/pall
Strumpor

Kontakta oss på info@posturalyoga.se så hjälper vi dig med din retur.

Du kan kombinera Postural Yoga med allt annat som får dig att må bra. En kombination kan, exempelvis, ge bättre resultat än att bara göra Postural Yoga eller bara sjukgymnastik. Det viktigaste är att du hitta dina pusselbitar som du känner förbättring och mår bra av.

Får du ont av någon övning eller träningsform så kan det vara ett tecken på att du antingen utför övningen/träningsformen fel eller att du, i det skicka du är i just nu, kompenserar och då skulle jag rekommendera att börja med Postural Yoga i några veckor så att du lär kroppen att jobba rätt i all annan träning/rörelse.

Efter du köpt din privata session (1500 kr) kommer du att få fylla i ett frågeformulär och skicka in bilder på din hållning/funktion (www.posturalyoga.se/foto) till info@posturalyoga.se. Här startar själva sessionen med att jag först går igenom dina svar och dina bilder, planerar vårt möte, ritar sträck och pilar i dina bilder så att vi kan gå igenom din hållning och hur jag ser sambandet mellan din hållning/funktion och de problem du har. Under själva mötet (30 min via zoom eller google meet) så kommer du att få göra några tester och prova på övningar så att jag efter vårt möte kan sätta mig ner och hitta den klass som passar just dig allra bäst. Jag har över 400 olika klasser att välja på, men skulle jag ändå inte hitta en perfekt så spelar jag in en ny klass just för dig. Efter 4-8 veckor skickar du nya bilder till mig och jag ger dig en kort feedback via mail. Allt detta ingår i en session. Härifrån kan du välja om du vill köpa en ny session och då är det samma process igen. Dvs att du fyller i ett nytt formulär, jag ritar sträck i dina före och efterbilder och förbereder vårt möte osv.

Du kan läsa mer och beställa tid här.

Absolut, Postural Yoga är en träningsform som passar alla – speciellt om du har värk, dålig hållning eller är stel. Gratiseventen är dessutom anpassade för dig som aldrig provat Postural Yoga innan. Alla, i alla åldrar, är välkomna att vara med.

Postural Yoga Online är gruppträning med generellt balanserande övningar för att förbättra de vanligaste hållningsfelen.

Har du lättare smärtproblematik rekommenderar jag att dig att starta med grundkursen. Läs mer

Har du svår smärtproblematik eller mycket fysiska begränsningar rekommenderar jag dig att boka en individanpassad tid antingen digitalt eller i min studio i Örnsköldsvik. Baserat på din målsättning, problematik och hur mycket tid du vill lägga väljer jag ut den klass som passar bäst för dig just nu. Läs mer

Några gånger/ år befinner jag mig även runt om i Sverige och behandlar. Kolla här när/om jag kommer till just din stad.

Ge inte upp! Testa hela månaden ut. Om du inte känner någon skillnad efter en månad rekommenderar jag dig att köpa 30 min individuell coaching. Då får du skicka in foton på din hållning, vi har en session ihop och jag ser ut en klass som passar just dig och din kropp. Läs mer

Till många övningar finns det instruktionsvideos, här ger jag dig noggrann beskrivning hur du utför övningarna på bästa sätt. Var snäll med dig själv, måste inte vara 100% rätt från början. Med tid kommer du kunna göra övningen mer och mer rätt. Vill du ha personlig hjälp kan du även boka en personlig coaching – läs mer.

Fortsätt yoga med mig om du upplever något av följande:

1. Varje pass går överraskande fort & tiden bara flyger förbi

Grattis du är i nuet, att vara i nuet ger din kropp bästa förutsättningen att läka, reparera och att hålla sig ung.

2. Du sover bättre och har mer energi.

Perfekt! Då har hållningsmusklerna börjat koppla på så att rörelsemusklerna kan slappna av och återhämta sig när du är i vila. Hållningsmusklerna ska balansera kroppen och hålla dig upprätt mot gravitationens tryck 24/h dygn, varje dag, hela livet ut.Om inte det sker måste andra mer energikrävande muskler kompensera, det tar mer energi och du blir kort och stel. Postural Yoga balanserar och kopplar på kroppens naturliga hållningssystem så att rörelsemusklerna, som tidigare fått kompensera, nu får vila och återhämtar sig när du sover och är stilla.

3. Du känner dig naturligt mer upprätt och kan stå och sitta längre utan att få ont.

Visste du att du inte ska behöva tänka på hållning? Tänker du ”sträck på dig” använder du fel muskler som kräver mer energi och belastar nacke, axlar och rygg betydligt mer. Hållningsmusklerna är inte viljestyrda utan ska komma naturligt, av sig själv utan att du tänker på det. Postural Yoga handlar alltså inte om vanliga ”hållnings-tips” utan ska ske av sig självt.

4. Du känner dig mer flexibel, lättare och rörligare

Hållningsmusklerna ska balansera din kropp inifrån och hålla din kropp upprätt mot gravitationens tryck med minsta möjliga belastning på kroppens leder.Om inte detta sker måste rörelsemusklerna kompensera vilket leder till korta och stela muskler som ökar belastningen på kroppens leder.Postural Yoga kopplar på de djupa hållningsmusklerna så att de mer ytliga rörelsemusklerna kan slappna av. Det gör att du naturligt känner dig mer flexibel, lättare och rörligare. ?

5. Du känner dig lugnare och mer stresstålig.

Postural Yoga minska stressnivåerna och släpper på rädslor och trauman som tidigare har fått dig till att reagera på ”småsaker” istället för att agera utifrån dina högsta önskningar och intentioner.  Fortsätt yoga!

6. Du känner mer livslust och motivation till att röra på dig mer.

Att känna sig smärtfri, lättare och smidigare gör att du blir gladare och får mer lust och motivation till allt annat du vill göra och prestera i livet.

7. Du hittat en träningsform som faktiskt blir av & utan att du måste tvinga dig genom passet

Amazing, det är svårt att hitta en träningsform där 45 minuter känns som 2o minuter och där du blir överraskad att passet redan är slut.
Vanligtvis är det tvärt om, tankarna är allt som oftast på vad du ska göra sen och  hur lång tid det är kvar… Känner du igen dig?

8. Andra börjar kommentera positiva förändringar.

Du får höra kommentarer så som ”att du fått bättre hållning”, ”är gladare”, ”har mera tålamod”, ”är lugnare”, ”har mer lyster”, ”strålar mer” etc.

Jag älskar att sända live och de allra flesta klasser sker live. Några klasser/år kan vi komma att sända förinspelade klasser eller favoriter i repris. Detta kan vara vid tillfällen som: röda dagar, sjukdomar, resor, utbildningar eller vid tekniska problem. För dig blir det ingen skillnad, du ser alltid nya klasser precis som vanligt på utsatt livetid.

Jag åker runt i Sverige för utbildning, workshops, föreläsningar. Kontakta mig gärna för vidare information.

Läs mer här

Ja det kan du. Hör av er till oss för offert. Vi har flera olika lösningar för att det ska passa just ert företag och era anställda så bra som möjligt.

Anlita Rebecca för föreläsning/workshop
Rebecca och Postural Yoga i Media

Postural Yoga är en träningsform som skapades 2015 av Rebecca Reis. Träningsformen har vuxit fram bland annat från Postural Terapi/träning, NeuroKinetic Therapy, Kinesiologi och Yoga men även av andra läror. Läs mer här