Bli medlem

Välj månads- eller årsmedlemskap och få direkt tillgång till alla klasser och funktioner. Du kan ändra eller avsluta ditt medlemskap när du vill.

Detta ingår

  • Introduktionskurs
  • 2 nya klasser/vecka
  • 350+ klasser (5-60min)
  • Månadens korta - för dig med lite tid
  • Välj klass efter problemområde
  • Spara dina favoriter
  • Använd friskvårdsbidrag
  • 10% rabatt i webbshoppen

Logga in

Glömt lösenordet?
Har du inget konto? Bli medlem

Glömt lösenord

Om du glömt bort ditt lösenord, ange din e-postadress nedan och klicka på "Återställ lösenord" så kommer en återställningslänk att skickas till dig.

Har du inget konto? Bli medlem

Du har inga produkter i varukorgen.

Gå till kassan
Påminnelser

Påminnelser

.

Ställ en fråga till nästa Q&A

Inskickade frågor besvaras under våra Q&A (frågor och svar) som hålls för medlemmar en gång varje månad.

*” anger obligatoriska fält

Tekniska frågor mailas till info@posturalyoga.se.
Valfritt (för eventuella svar eller kompletteringar)
Hidden
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Grundkurs – original (27-50 min)

Grundkursen består av 6 grundklasser där du får chans att stänga av dina kompensationer och återupprätta kroppens naturliga funktion. Ge dig själv tid att göra dessa grundklasser, de är enkla men extremt kraftfulla.


Är du helt ny med Postural Yoga rekommenderar jag att du går introduktionskursen före du börjar grundkursen.

Lite tid? Gå min kortversion av grundklassen istället.

Svårt att stå på knä? Gör denna modifierade grundkurs istället.

Instruktioner

Gör klasserna i den ordning de står och följ alla 5 steg för varje klass innan du går vidare till nästa klass.

1. KÄNN EFTER FÖRE KLASSEN

Hur känns det att gå och röra på dig? Hur känns din hållning? Hur mår du?

Tips: Ta gärna dessa 8 foton på din hållning innan varje klass.

2. GÖR KLASSEN 7 GÅNGER

Gör klassen 7 ggr – helst inom 3 veckor.

3. GRADERA KLASSEN

När du gjort klassen 7 ggr är det dags att ta nya foton, gradera klassen (1-5) och anteckna varför du gillade/inte gillade klassen.

5: Gillar klassen starkt eller märker/ser stor förbättring.
4: Gillar verkligen klassen eller märker/ser tydlig förbättring.
3: Gillar klassen eller märker/ser en förbättring.
2: Ingen märkbar förbättring.
1: Gillar inte klassen eller får negativ förändring.

OBS! Gradering 1-2 = Alla klasser är inte för alla gå vidare till nästa klass.

4. GÖR KLASSEN YTTERLIGARE 2-6 veckor

Det är viktigt att fortsätta med alla klasser som ger dig en förbättring, liten som stor, gör därför klassen ytterligare 10-12 gånger.
Exempel: 3 ggr/vecka i 4 veckor.

5. Gå vidare till nästa klass

Efter grundklass 6 är du klar med grundkursen.

OBS! Alla klasser som du graderat 4-5 är viktiga klasser att återkomma till då och då, även efter kursen. Ett tips är att spara dessa klasser i dina favoriter och att skriva en anteckning varför du gillade klassen (mer energi, bättre hållning, lugnare etc).

Förklaring:

Om du får mer ont innebär det, i de flesta fall, att du kompenserar (använder fel muskler) vilket ökar värk och stelhet.

Detta är helt normalt i början när du inte kan övningarna, speciellt om du har mycket obalanser. Oftast hittar kroppen rätt bara du ger den tid och rätt förutsättning. Ett vanligt misstag dock, som nästan alla gör, är att man tar i för hårt och gör övningarna för snabbt (vilket leder till kompensation).

Lösning:

Gör klassen ytterligare 2 gånger och fokusera på att:

  • Göra övningarna lugnt och avslappnat, i takt med andetaget.
  • Endast ta i 10% utav vad du gjorde när du fick ont – så kroppen får chans att hitta rätt.
  • Försök göra övningarna på ett sätt så du inte får mer ont.

Notera om du nu kan känna några positiva förändringar. Får du fortfarande ont? – hoppa antingen över övningen eller gå vidare till nästa klass.

Tänk på att förändringar kan visa sig på många olika sätt.

  • Sover bättre
  • Andas lättare/friare
  • Lugnare
  • Känner dig stabilare
  • Bättre hållning
  • Mer energi
  • Rör dig lättare/bättre

Lycka till!

Tycker du det är enformigt att göra en och samma klass i flera veckor? Varva den grundklass du är på varannan eller var tredje gång med andra klasser. Gör antingen en ”Feel good-klass”, av dina sparade favoritklasser (om du har någon) eller prova nya klasser genom att delta live eller prova klasser ur videoarkivet. När du provar nya klasser har du chans att hitta nya favoriter som du antingen kan varva med grundklasserna eller fortsätta göra efter du är klar mer grundkursen.

Starta grundkursen med att lyssna på denna introduktionsvideo på 5 minuter.

Påminnelse: Ta gärna dessa 8 foton på din hållning innan du gör grundklass 1 (du kommer att få ta nya foton senare).

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

klass 1 är till för att stänga av kompensationer och obalanser som byggts upp över tid för att sedan programmera om kroppen att jobba rätt.

Extra bra för dig: som har hög svank (framåttippat bäcken), är kobent, har ländryggsproblem eller är framför baslinjen (står som en backhoppare). Även bra för dig med axelproblem i kombination med grundklass 6 och denna klass. Give it a try!

Tips: Har du lite tid? Gör denna korta version  istället.

Typ av klass

Nivå

Utrustning

Ett blockLiten vägg (80cm)MattaStol

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

Klass 2 är till för att lära kroppen att svanka korrekt och att stärka hållningsmusklerna i bäckenet. Samt att motverka gamnacke, mjuka upp och räta upp ryggraden.

Extra bra för dig: som har lite eller ingen svank (bakåttippat bäcken), har gamnacke och sitter mycket vid dator. Klass 2 är perfekt för dig som har/har haft hög svank och gjort grundprogram 1 i 1-6 veckor och nu är redo att stärka och lära kroppen att svanka korrekt.

Tips: Har du lite tid? Gör denna korta version på 22 minuter istället.

Typ av klass

Nivå

Utrustning

BälteLiten vägg (80cm)Två block

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

Klass 3 är till för att balansera höfterna och att jämna ut bäckenobalanser (rotationer och skiftningar), sammanlänka ryggraden med sig själv och räta upp bröstryggen.

Extra bra för dig: som har rotationer i bäckenet eller andra obalanser mellan höger och vänster bäcken. För dig som vill resa bröstryggen eller har låsningar i ländryggen. Gör gärna i kombination med grundkass 4.

Tips: Har du lite tid eller svårt att stå på ett knä? Gör denna kortare version istället.

Typ av klass

Utrustning

Ett blockStol

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

Klass 4 är till för att stärka höfterna och bröstryggen efter du har börjat koppla på hållningsmusklerna i  grundklass 1, 2 och 3. Passet lär fot, knä höft att samarbeta, hela ryggraden att samarbeta samt axlar och höfter att samarbeta.

Extra bra för dig: som har hög svank (speciellt i kombination med kobenthet), är kobent, har låsningar i SI-led, ett ben kortare än de andra, spänningar i utsida höft och problem med nacke.

Typ av klass

Nivå

Utrustning

BälteEtt blockMatta

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

Klass 5 är till för att räta upp benen och balanserar höfterna så att ryggraden får möjlighet att resa på sig naturligt.

Extra bra för dig: som står brett mellan fötterna, fötter som pekar utåt, kobenthet, stela höfter, Sidoskiftningar i överkroppen.

Tips: Har du lite tid? Gör denna korta version  istället.

Typ av klass

Nivå

Utrustning

MattaStor väggTvå block

Få full tillgång

Bli betalande medlem och få obegränsad tillgång till alla videor och funktioner!

Bli medlem

Redan medlem? Logga in

Klass 6 är till för att släppa stelheter i armar och axlar samt mjuka upp en stel och krum bröstrygg.

Extra bra för dig: för dig som har krum bröstrygg, axelproblem och som har stillasittande jobb.

Tips: Har du lite tid eller svårt att stå på ett knä? Gör denna kortare version istället.

Typ av klass

Nivå

Utrustning

BälteLiten vägg (80cm)MattaTvå block